vrijdag 8 juni 2012

Irish Coffee taart

Graag wil ik het recept van de 'beroemde' Irish Coffee taart met jullie delen.

Toen ik klein was vond ik dit altijd maar een vieze taart, lekkere (advocaat) slagroom en heerlijke lange vingers maar heel vies doordrengt met drank. Tegenwoordig weet ik wel bezig. Wel vind ik dit van kleins af aan een erg leuke taart om te maken. Bijna elke verjaardag stond en staat deze taart op tafel en ik mocht hem helpen maken. Samen met oma dook ik dan altijd de keuken in. Eerst leerde ze het mij en deden we dit samen. Nu oma wat ouder is maak ik ze alleen. Af en toe geholpen door een zus of mijn kleine nichtje (4).

Het recept is als volgt:

Doe 4 eetlepels Irish Coffee (een andere likeur is ook lekker zoals Tia Maria) met 4 eetlepels water en 4 theelepels nescafe in een schaaltje en meng dit goed door elkaar tot de koffie is opgelost.

Neem een springvorm (meestal gebruik ik 24 of 26 cm) en leg onderin een velletje bakpapier. Bedek de bodem van de springvorm met lange vingers, die hierbij de gesuikerde kant naar beneden. Besprenkel de lange vingers met de helft van het Irish Coffee mengsel.

Klop een halve liter slagroom met suiker en wat vanillesuiker stijf en roer daar 10 eetlepels advocaat doorheen (oma telde altijd tot 10 met de fles op de kop zodat het lekker bleef stromen, maar het ligt er natuurlijk helemaal zelf aan hoe sterk je het wilt hebben). Verdeel de helft van dit mengsel over de lange vingers en strijk dit glad.

Leg hierover weer een laag lange vingers en besprenkel dit met de rest van het Irish Coffee mengsel. Hieroverheen mag weer de rest van de slagroom. Strijk dit netjes af.
Oma deed hier altijd nog (pure) chocoladehagel overheen. Dit kan geheel naar eigen wens.

Hopelijk hebben jullie wat aan dit recept. De taart blijft hier in ieder geval regelmatig op tafel komen!

Groetjes,
Laura

Geen opmerkingen:

Een reactie posten