vrijdag 28 december 2012

Apfelstrudel

Zoals ik in mijn vorige blog al schreef ben ik dol op kerstmis. Naast de koekjes kerstboom heb ik nog meer gebakken. Eerste kerstdag heb ik samen gevierd met de familie van mijn vriend. Iedereen moest een of meerdere gerechten bereiden. Voor bij de koffie heb ik apfelstrudel gemaakt. Het recept heb ik van 24kitchen.nl gehaald.

Apfelstrudel is verrassend gemakkelijk te maken. Toen ik 2 apfelstrudels klaar had, was er nog genoeg vulling over voor nog een. Deze heb ik meegenomen naar mijn ouders waar we kerstavond heen gingen. Daar kwamen we er achter dat de vulling heerlijk was alleen mistten we wat zoets bovenop. Wat suiker meebakken of poedersuiker na het bakken leek ons een goede oplossing.
Omdat ik de apfelstrudel al op 24 december had gemaakt en we ze pas de volgende dag zouden eten heb ik de bovenkant nog even ingesmeerd met wat ei en deze bestrooid met kristalsuiker. Deze keer smaakte het stukken beter. Met een dot slagroom er naast was ik zeker tevreden.

Hier volgt het recept.

De benodigdheden:
  • 30 g rozijnen
  • 2 tl citroensap
  • 3 Jonagold appels
  • 50 g ontbijtkoek
  • 40 g bruine suiker
  • 2 eidooiers
  • 8 vellen filodeeg
  • 1 tl kaneelpoeder
  • zonnebloemolie
Hoe maak je het:
Verwarm de oven op 200 °C.
Schil en snijd de appels in blokjes. Snijd de ontbijtkoek in blokjes. Meng in een kom de appels met het citroensap, kaneelpoeder, rozijnen, bruine suiker en ontbijtkoek.
Bestrijk een vel filodeeg met olie, leg hierop een nieuw vel en bestrijk deze ook met olie. Ga zo door totdat er vier vellen bovenop elkaar liggen. Verdeel de helft van het appelmengsel over het filodeeg. Laat 4 cm van de randen vrij. Bestrijk het uiteinde van de lange zijde met eigeel. Rol het filodeeg voorzichtig op en druk goed aan achter de vulling.
Bestrijk de binnenkant van de uiteindes  met eigeel en vouw beide kanten dicht. Bestrijk de bovenkant van de apfelstrudel in met eigeel. Strooi hierover kristalsuiker.
Herhaal dit met het resterende filodeeg en appelmengsel.
Bak de apfelstrudels op een met bakpapier beklede bakplaat in de oven in circa 30 minuten goudbruin en gaar.

Snij de apfelstrudel in stukken en serveer het (warm) met slagroom en ijs.
Eet smakelijk!

Liefs,
Laura


Geen opmerkingen:

Een reactie posten