zondag 20 mei 2012

2 gezellige dagen!

Afgelopen donderdag was het Hemelvaart. Een leuke dag om met vrienden af te spreken. Het was de bedoeling dat we gingen kanoën, alleen het was erg koud. We hebben toen maar besloten om dat te schrappen. Ingrid, bij wie we uitgenodigd waren stelde voor om naar de boerderij van haar ouders te gaan. Daar hebben ze een melkrobot en we waren wel nieuwsgierig hoe dat er nou precies uit zou zien. Om te wandelen was het wel heerlijk weer dus we zijn er lekker naar toe gelopen. Erg leuk om de koeien in de rij te zien staan om gemolken te worden. Ook de kalfjes waren erg schattig.

We hadden al afgesproken dat ik voor het lekkers bij de koffie zou zorgen, maar omdat we ook gingen barbecueën zou een taart teveel zijn. Toen heb ik besloten om cupcakes te maken. Woensdag was ik naar de markt geweest en had ik al verse aardbeien gekocht. Het meeste heb ik in de vriezer gedaan en de rest bewaard voor de cupcakes. Voor de cupcakes heb ik de mix van Funcakes gebruikt. Erg lekker! Om het speciaal te maken heb ik er stukjes aardbei bij door gemixt. Even afwachten of dat zou lukken, aardbeien meebakken had ik nog nooit gedaan. Maar ze zagen er verrassend lekker uit. Voor de topping heb ik het volgende recept gebruikt:
100 gram boter luchtig mixen met 200 gram monchou, dan beetje bij beetje een bus poedersuiker erdoorheen mengen (een bus vond ik alleen heel erg veel dus heb iets meer dan de helft gebruikt). 120ml slagroom stijf kloppen (hiervoor heb ik 200ml gebruikt) en door het boter/monchou mengsel mengen (niet mixen). Daar doorheen heb ik nog weer een smaakje van Patidess gemengd. Omdat we al aardbeiencupcakes hadden heb ik ook aardbeiensmaak erdoor heen gedaan.

De cakejes zagen er goed uit, de topping smaakte goed dus heb ik de topping in een spuitzak gedaan en ben ik toeven gaan spuiten. Dit is het eindresultaat:
Ze zien er goed uit toch? En ze smaakten heerlijk!

Vrijdags na hemelvaart kwam Silvia hier, met haar ben ik ook naar de Zoet en Zo Challenge geweest. We zouden samen taartjes gaan maken. Silvia had nog nooit met fondant en marsepein gewerkt en wilde dat ook wel eens proberen. Zelf ben ik niet zo fan van een taart met grote lappen fondant of marsepein, daarom hebben we de cakes overgoten met ganache
Maar voor we dat gingen doen moest ik eerst nog 40 cakepops maken. Mijn buurmeisje wordt volgende week 5 en de vraag was of ik cakepops wilde maken. Omdat ik aankomende week erg druk ben kan het alleen wanneer ze ik ze in de vriezer zou doen. Dat vond de buurvrouw geen probleem. Omdat ik niet goed weet hoe de chocola uit de vriezer komt heb ik de cakepops nog niet afgemaakt (Als ze af zijn zal ik een foto plaatsen). Na heel veel balletjes rollen en stokjes prikken zag het er zo uit:
Grappig he!? Zo heb ik ze in bakjes gedaan en ingevroren, donderdag maak ik ze af zodat ze vrijdag op school uitgedeeld kunnen worden. 
Nadat de cakepops klaar waren konden we de taart afmaken. We hadden het biscuit al gebakken voor we met de cakepops begonnen, dan konden de cakes mooi afkoelen. Van de topping van de cupcakes had ik nog heel veel over. Deze hebben we weer als vulling gebruikt bij deze taartjes. Eerst hebben we ganache gemaakt. Om ganache te maken moet je eerst slagroom opwarmen tot het bijna kookt. Dan haal je de pan van het vuur en doe je er stukjes chocolade in (voor 100 ml slagroom gebruik ik 100 gram pure chocola, bij andere smaken chocola liggen de verhoudingen weer anders). We hadden 2 kleine taartjes (10 cm) en een taartje van 20 cm. Ik heb hiervoor 500 ml slagroom gebruikt. Veel te veel natuurlijk.. Daar moet ik nog maar weer wat voor verzinnen om mee te maken. Je roert de chocola net zo lang tot deze gesmolten is. Dat laat je afkoelen tot kamer temperatuur en je hebt ganache. Wanneer je nog langer wacht wordt deze weer wat steviger en kun je hem opkloppen met de mixer om er weer een topping van te maken, dat heb ik eerder gedaan en was dit het resultaat:
Terug naar de taarten, we hebben de biscuits overgoten met de chocola en alles netjes afgestreken. Daarna hebben we de taart in de koelkast gezet zodat het uit kon harden. Zodra de ganache wat was uitgehard hebben we er een 2 laag over gedaan. Van fondant hebben we verschillende figuurtjes gemaakt, Silvia een paar rozen en ik heb malletjes uitgeprobeerd. Op de Zoet en Zo Challenge hadden we een goodybag gekregen en daarin zat een mal van Silly Creations, deze heb ik onder andere gebruikt. Als laatste hebben we de taartjes versierd en hadden we beide een leuk eindresultaat!
Dit zijn mijn taartjes:

Beide zijn ze 10 cm. Klein maar fijn zullen we maar zeggen. Er zitten nog erg veel verbeterpunten aan, maar je moet toch ergens beginnen! Het was weer een erg gezellige 'bakdag'.

Groetjes,
Laura

Geen opmerkingen:

Een reactie posten